بررسی نوآوری های قسامه در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده مرضیه کریمیان
- استاد راهنما علی رضوانی غلامرضا عبدلی
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده قسامه در لغت ، مصدر و به معنای قسم یاد کردن است در اصطلاح بعضی از فقیهان ، مراد سوگندهایی است که بر اولیای دم تقسیم می شود . به هر تقدیر ، اسمی است غیر مصدری که جایگزین مصدر شده است . از جمله دلیل های ثابت کردن قتل و یا جنایت های وارد بر اعضاء لوث است و لوث ، عبارت است است از اینکه : گروهی نزد حاکم برای ثابت کردن جنایت بر عهده متهم ادای سوگند کنند ، تا بر اساس سوگند آنان، جنایت ثابت گردد و ادای سوگند ، گاهی از وقت ها،پنجاه بار و گاهی بیست و و پنج بار و گاهی کمتر از این است که در فقه به شرح از آن بحث شده است اختلاف است که آیا قسامه، پیش از اسلام، در جاهلیت نیز ، در میان اعراب وجود داشته است و در اسلام با یک سلسله ویژگی ها نیز پذیرفته شده است یا نه ؟ و روایات بسیاری در کتاب های حدیث ، در ارتباط با قسامه آمده است . فقها به اتفاق آراء نظر دارند که قسامه موجب پرداخت دیه در قتل شبه عمد و خطایی است اما در قتل عمد نظر فقها مختلف است . حنفی و شافعی اعتقاد دارند که لوث موجب قصاص نمی شود بلکه فقط دیه ثابت می شود . مالکی قائل به تفصیل شده و مشهور فقهای شیعه می فرمایند که : اگر لوث محقق شد و اجرا شود مدعی علیه یا مدعی علیهم قصاص می شود . در بخش های انتهایی هم صحبت از کیفیت و کمیت لوث شد که اختلاف نظرهایی بین فقها وجود داشت . البته بعضی از حقوق دانان لوث را از نقایص قانون مجازات اسلامی می دانند و اجرای قواعد جزایی مبتنی بر فقه از جهت شکل و آیین دادرسی فقط در محیط های محدود و با جمعیت کم که در آن همه یکدیگر را می شناسند و قاضی نیز کم و بیش همه مراجعین احتمالی را می شناسند ، نتایج مثبت دارد . در شهرهای بزرگ به ناچار اجرای این ضوابط با اشکال مواجه خواهد شد . علی الخصوص که در مواردی مانند شهادت ، سوگند یا لوث ، مسئله مبانی اخلاقی و میزان تقوا و خدا ترسی افراد نیز کاملاً مطرح است کلید واژگان : قسامه ، تعداد قسم ، لوث ، قصاص ، تعدد متهم
منابع مشابه
رویکرد قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 به قسامه
اصولاًدر تمام دعاوی، بار اثبات ادعا بر عهده مدعی است اما قسامه، استثنایی برآن است .علت پذیرش قسامه بر مبنای احتیاط در دم بوده است. استثنایی بودن این نهاد، باعث محدودیت قلمرو کاربرد آن شده است. همچنین اجرای قسامه، دارای شرایط کمی و کیفی خاصی است. محصول اقامه یا عدم اقامه قسامه، حسب مورد متفاوت خواهد بود.البته پیش...
متن کاملرویکرد قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 به قسامه
اصولاًدر تمام دعاوی، بار اثبات ادعا بر عهده مدعی است اما قسامه، استثنایی برآن است .علت پذیرش قسامه بر مبنای احتیاط در دم بوده است. استثنایی بودن این نهاد، باعث محدودیت قلمرو کاربرد آن شده است. همچنین اجرای قسامه، دارای شرایط کمی و کیفی خاصی است. محصول اقامه یا عدم اقامه قسامه، حسب مورد متفاوت خواهد بود.البته پیش بینی حکم قصاص نفس بر اساس قسامه و بویژه در باب شرکت در قتل عمد، واجد ایراد اساسی اس...
متن کاملتطبیق مسؤولیت کیفری پزشکان در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 با قانون مجازات اسلامی مصوب 1370
پزشک در راستای انجام وظایف حرفهای خود ممکن است مرتکب فعل و یا ترک فعلی شود که مغایر با شئون پزشکی و ناقض حقوق فردی و نیز مخل نظم اجتماعی باشد، قانونگذار این اعمال را جرم و مستوجب کیفری دانسته است. در قانون مجازات اسلامی مصوب 1370، مسؤولیت کیفری پزشک به پیروی از قول گروهی از فقهای امامیه، به عنوان مسؤولیت محض یا بدون تقصیر پزشک پذیرفته شده بود. خوشبختانه قانون جدید مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392 ...
متن کاملعنصر معنوی قتل عمدی در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392
یکی از عناصر اصلی تشکیلدهندهی قتل عمد، عنصر معنوی یا روانی است. درواقع، تفکیک قتل عمدی از غیرعمدی در عنصر معنوی آنهاست که دارای اجزای مختلفی از قبیل سوءنیت عام (عمد در رفتار یا قصد فعل) و سوءنیت خاص (عمد درنتیجه یا قصد نتیجه) است. مقاله حاضر ضمن تبیین عنصر معنوی قتل عمد، علم و اراده را بهعنوان مهمترین و مبناییترین اجزاء عنصر معنوی قتل عمدی و نیز جایگاه و نقش علم و اراده در تحقق قتل عمدی...
متن کاملدرآمدی بر کیفر رجم در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392
"قانون مجازات اسلامی" بعد از آخرین اصلاحیه، در مورخه11/2/1392 به تأیید شورای نگهبان رسید و به عنوان (قانون جدید مجازات اسلامی) ، جهت اعمال و اجرا در اختیار محاکم قضایی قرار گرفت ، یکی از موارد قانون فوق، کیفر"رجم" است که در قانون سابق ، مجازات زنای مرد محصَن و زن محصَنه ، تعیین شده و هیچگونه قیدیاشرطی برای آن ذکر نشده بود ولی درآخرین اصلاحیه به صورت زیر به تصویب رسیده است : ( حد زنا برای زان...
متن کاملواکاوی جایگاه تکرار جرم در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392
تکرار جرم وصف رفتارهای مجرمانه کسی است که بهموجب حکم قطعی لازمالاجرا از یکی از محاکم کیفری، محکومیت کیفری یافته و بعداً مرتکب جرم دیگری شده است. یکی از جهات تمایز تعدد و تکرار جرم، وجود سابقه محکومیت کیفری است که شرط مهم تحقق تکرار جرم است. شروط تحقق تکرار جرم در قانون مجازات اسلامی سابق عبارت بود از نخست، قطعیت محکومیت کیفری قبلی بدینمعنا که حکم محکومیت اعتبار امر مختومه را دارد و باید لازم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023